Да вметна за книгата на Уди Алън, без да съм я чел – от Цветан С. Тодоров

 

Пиша за автобиографията на Уди Алън, без да съм я чел. Не съм първият, който се изказва неподготвен. Дългоочакваната изповед, отказвана от някои издателства, се нарича „Само да вметна“ (Apropos of Nothing), издателство „Кръг“, 2021 . Да вметна, че е дебела 360 страници и е без снимки. Кой да ги чете? Просто я разлистих.
Какво научих?
Уди Алън (роден като Алън Стюарт Конигсберг през 1935 г.) се появил на бял свят не на 1 декември, както пише навсякъде, а на 13 ноември. Родителите му сменили истинската дата, защото искали да започне на чисто от първо число.
Това безкрайно ме разстрои,

защото също съм роден на 1 декември и се родеех по дата с американеца. Малка утеха бе, че открих родената на същата дата актриса Зоуи Кравиц, дъщеря на Лени Кравиц и Лиза Бонет. Както и певицата Мария Илиева, тя също е започнала на чисто на 1 декември. Но вие продължавайте да празнувате Уди Алън на 1 декември.
Още като хлапе, щом осъзнал, че е смъртен, той се превърнал в „хронично недоволен мрънкач“. Невзрачен хипохондрик, невротичен и самовглъбен, с фигура като скулптура на Джакомети, който се подвизава в десетки филми. Между тях има и шедьоври. А още през 1982 г. у нас излезе книгата „Ако импресионистите бяха зъболекари“ и ние се запознахме с хумористичните му бисери.
Сега с най- голям интерес прочетох финалните страници, посветени на дългата съдебна сага с бившата му съпруга Миа Фароу. Въобще как е възможно да се забъркаш в такава каша? То и предишните му съпруги и приятелки също са откачалки. Даян Кийтън е по-нормална, но тя пък е булимичка. Абе няма нормални. Може би само по-младата от него с 25 години последна съпруга Сун-И Превин. Но тя пък му е доведена дъщеря, което също се оказва етичен и социокултурен проблем. Отделно са съшитите обвинения за изнасилване на другата дъщеря Дилън.
Иначе всичко в кариерата му буди симпатия. Колко самоотвержено се втурва да режисира първия си филм „Вземи парите и бягай“ (1969 г.)! Хвърля се направо в най-дълбокото.
В книгата Уди Алън е безкрайно честен и открит, признава всичките си грешки, пропуски, слабости. Отрича да е интелектуалец. Освен това отдава благодарност на стотици хора от шоубизнеса, които са му помогнали. Повечето са непознати в България.
Хуморът му е предимно в словото. Казва „че някои хора виждат чашата полупълна, други – полупразна, аз винаги виждам ковчега полупълен.“
Когато се подвизавал като стендъп артист, за него писали: „Ще видите комик, който не споменава Джей Еф Кей – най-сензационната тогава фамилия“. Все едно днес да видиш в България смешка, в която липсва Бойко Борисов.
Получил бил травма, когато научил, че филмите на Фред Астер не са документални.
Никога не е бил гледал театрално представление на „Хамлет“, не е чел класиките „Одисей“ (предполагам, че и „Улис), „Дон Кихот“, „Лолита“, „Параграф 22“ и „1984“. От малък е почитател на Б-филмите (второ качество). Прекланя се пред Чехов, Бергман, Куросава, братя Маркс.
Научих от него, че всеки един хубав виц трябва да има последователно straight line и punch line – знакова и финална ударна реплика.
Признава за жените, с които е бил, че винаги е имало предупредителен червен флаг. Светел е червен светофар, но той не го е видял навреме.
Ранният брак с Харлийн Росен е нещо като проба. За обяснение на връзката си с русото прелестно създание Луиз Ласър, авторът пренасочва към 57-и сонет на Шекспир, макар че великият англичанин не го споменавал поименно. В него се казва:
„Аз роб съм твой и нямам грижи други,/ освен по всяко време на деня/ слуга да съм на твоите услуги,/ без личното си време да ценя./ И нивга не избухвам в гняв нелеп,/ а само облажавам, без въпроси,/ щастливците, които са със теб./ Владей ме! Любовта ми е такава,/ че злото и през ум не ми минава.“ (превод Валери Петров)
Очилатият гений бил привлечен от Луиз Ласър, „тъй като „Л“-тата в името й се оформяха от езика по един недвусмислено сексуален начин“.
Бракът с доведената му дъщеря Сун-И Превин е доволно много коментиран в пресата. Тук всичко е описано с детайли. Връзката с бившата партньорка Миа Фароу и нейната дъщеря Сун-И довежда да публичния скандал, развихрил се в началото на 90-те години и тлеещ до днес.
Книгата е гореща равносметка на един легендарен и оригинален режисьор, комик, актьор и писател. Всеки трябва да знае и види неговите шедьоври „Ани Хол“, „Манхатън“, „Зелиг“, „Полунощ в Париж“, „Вики, Кристина, Барселона”,  а и последния засега 49-и филм „Фестивалът на Рифкин“ (2020).

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.