Троянката Ралица Йовкова за душата на тънкостенната керамика

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Тънкостенната керамика на Ралица Йовкова привлича ценителите на изящното изкуство. Троянката е завършила СХУПИ в родния град и Художествената академия в София със специалност керамика при проф. Красимир  Джидров. Ралица работи в родния град Троян. Семейна е, с две деца близначки, които имат голямо желание да продължат занаята. Ралица е дъщеря на известен занаятчийски род, баща й е майстор Николай Йовков. Неотдавна тя представи свои творби в Луковит в рамките на проект за тайните на региона. Всичките нейни произведения бяха изкупени.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

  • Откога се занимавате с керамика?
  • Цял живот, откакто се помня. Нямам спомен кога за пръв път съм видяла грънчарското колело, с характерния шум и въртящата се глина върху него. Пораснах с това – колелото винаги е било около мен и съвсем естествено беше и аз да се занимавам с това.
  • Защо една хубава дама се занимава с кал?
  • Доста мръсна професия е, но крайният резултат е красив и направен с много любов, с много търпение, с много старание и с много, много труд.
  • Кой е любимият етап от изграждането на една керамика?
  • Естествено декорирането, рисуването. Това е най-приятният, най-красивият момент. Когато най-бързо се вижда резултата. Другите етапи са много бавни процеси и отнемат повече време.
  • Вашите творби са доста далеч от традиционната троянска керамика като шарки.
  • Така е, но технологично са доста сходни. Със същите материали е работил и дядо ми – с червената глина, със същите инструменти. Само че погледът е различен и крайният вид.
  • Кои са учителите?
  • Баща ми Николай Йовков е най-добрият ми учител. През него са минали хиляди ученици, които е обучавал 37 години. Аз съм му била ученичка и в училище, една година ми е преподавал. А след това цял живот е до мене, подкрепял и ми е давал съвети. Но повечето е труд и много желание да го направя. керамиката е на принципа много пъти проба-грешка. За да нацелиш нещата, трябват много изпечени пещи. Случват се и много дефекти, гафове, докато човек разбере как се получава най-добре.
  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  • Това, което представяш, се отнася повече към изкуството, това си е арт-керамика.
  • Да, защото смятам, че традиционната керамика макар да има пазар, си остава в миналото. Някога хората са имали потребност от оанзи тип керамика. Сегашният млад човек се нуждае от предмети с друга визия, с друга естетика и се надявам, че съм я налучкала.
  • Глината има ли душа?
  • Разбира се, че има. Всеки съд има душа и трябва да знаеш как да го пипнеш. Отглеждаме ги като малки деца. Трябва да го завиеш, да го сложиш на ниско или на високо, да му направиш атмосфера, за да оцелее, защото керамиката е жив материал. Например ако при съхненето има резки температурни промени , предметът може да се спука или да пресъхне част от него. Необходимо е равномерно съхнене, за да може да се положат цветовете. Иначе има дефекти.
  • Как намирате подходящата глина?
  • Глината идва от село Бели Осъм, купувам я готова. Това е най-фината глина в района. Правят я с филтър-преси, което означава, че е прецедена, пречистена от всякакви коренчета и камъчета. Затова се източат толкова фини неща, защото вътре няма нищо, което да попречи да стане един тънкостенен съд.
  • Рентабилна ли е керамиката като бизнес?
  • Богат с нея няма да станеш, но можеш да се изхраниш себе си и още няколко човека около теб.
  • Интервю на Цветан С. Тодоров

Един коментар към “Троянката Ралица Йовкова за душата на тънкостенната керамика

Оставяне на отзив за Krasimira Bardarova Отказ

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.